Skip to content

Go Veggie!

2009 september 13
by Åsa

Hej hopp!

Tänkte dela med mig av lite tankar bakom vegetarisk kost..

Jag är halv-veggo ( en vän till mig har stiftat uttrycket: “Pescetarian” :) så det kallar jag mig nu! Äter gärna fisk ibland men i huvudsak vegetariskt och då  utan komjölk då jag är laktosintolerant..

Min lilla mormor har ibland frågat: ” -Ja men vad äter ni då? (min kära syster är hel-veggo) -Inge mjölk och inge kött!”

Själv tycker jag svaret är lätt, men kan förstå den generationen som vuxit upp med andra matvanor och ett helt annat utbud i butiken än det fantastiska vi har idag.

Jag tänker på alla sorter av bönor, färska grönsaker, tofu, alternativa mjölk-produkter, gryner och frukter. Det är ju galet att byta bort all den färgsprakande mångfalden mot en dö ko! (tycker iallafall jag!) Så länge jag kan välja alternativ tänker jag göra det, för min egen och djurens skull.

Min far delar inte mina åsikter-han är en militant charkuterist ut i fingespetsarna! Och jag är uppvuxen på mycket kött-men han är en fantastisk kock och på senare år har han blivit en hejare på all slags veggomat! Det måste han få en stor eloge för!

Här kommer ett recept till min älskade systers ära. Jag kallar henne ” Korven”- kanske beror det på att jag älskade korv i alla former när jag var liten. Men henne älskar jag förstås mer!

Soja”Korvens” Stroganoff

Ca 2 per.

1 gul lök i klyftor

3 rivna vitlöksklyftor

6 sojakorvar  i slantar (nutanas på burk är äggfria+ ett antal andra märken, tex:  Redwood, Viana)

1 grön paprika skivad

100 g färsk eller fryst champinjon i bitar

1 burk krossad tomat

ca 1/2 dl Heinz chilisås

1msk soja

1/2 dl havregrädde

örtsalt, svartpeppar

Massa hackad färsk gräslök eller annan färsk ört ( ha i sist)

Fräs lök, paprika, champ i lite olja..tillsätt korv och vitlök. krydda med soja, peppar, chilisås. Tillsätt tomatkross och låt småputta i 10 min. tillsätt havregrädde och gräslök och smaka av med örtsalt.

Servera med råris eller jasminris och en smarrig sallat på färsk vitkål,morot och avocado med lite pressad citron och olivolja.

Who needs meat!

Kärlek och lycka!

Lisa Jernberg..

mat1.12

Läs även andra bloggares åsikter om ,

Blog Widget by LinkWithin
16 Responses Post a comment
  1. Ulf G Bohlin permalink
    september 14, 2009

    Jag blev lite nyfiken och kunde inte låta bli att hälsa på ;) Under hela 90-talet var vår familj “veggiesar”. Ivrigt påhejade av vår yngsta dotter. När dottern senare blev sockerberoende och med ett eskalerande metabolt syndrom fick vi ingen hjälp av “experter” eller läkare och dietister. (162cm-120kg) Då hittade min dåvarande fru addictionspecialisten Bitten Johnsson.http://www.bittensaddiction.com/?action=&lang= Dottern blev avgiftad och fri från “sockermissbruket” men gick trots goda och välmenande råd från “expertisen”, inte ner i vikt. Då läste hon boken “Sockerbomben” (Litzfeldt, tror jag) och några böcker av Sten Sture Skaldeman. En total kovändning. Hon åt sig bokstavligen ner till omkring 50 kg på drygt ett år. Utan någon träning eller motion. Familjen har också gemensamt reviderat grundsynen på människans artriktga kost. Även beträffande miljö och djurrättsaspekter.

  2. september 14, 2009

    Gratulerar till det fina resultat din dotter fått. Ibland är det just viktnedgången som är central, oavsett hur man når dit, metoden måste ibland vara underordnad.

    Åsikterna skiljer sig i hur man bör benämna “sockerberoende”. Det finns gemensamma drag med beroende men vissa menar att det saknar andra aspekter som ett “äkta” beroende har. Det står dock klart ett hjärnan reagerar med samma belöningsstrategier som vid beroenden av andra substanser.

    Det där med artriktig kost är också omdebatterat. Vi som art är ju, enligt vissa forskare, allätare och gjorde för att äta det som finns tillgängligt. Det finns ju också exempel på folkslag som livnär sig på en kost bestående av till största delen kolhydrater. Jag tror att det inte är så enkelt att det finns endast en förklaring. Det är ett komplext livsstilsfel som orsakar explosionen av metabolt syndrom, övervikt och diabetes här i väst.

    Djurrättsfrågan kommer jag aldrig att vika mig i. Vi behöver inte äta djur som fötts upp under tragiska förhållanden. Vi kan minska mängden kött och äta mer fisk och välja djur som haft det bra istället för att stirra oss blinda på pris eller tillgång. Det går att lösa på utmärkta sätt, till exempel med sojakorv.

  3. Jimmy R permalink
    september 14, 2009

    Finner din blogg mycket intressant! Jag har dock lite frågor, någonting som kanske ogillas av dig men jag chansar :) Jag har alltid varit smal trots att jag ätit alla sorters skräpmat du kan tänka dig på ganska stadig basis. När jag blev 20 slutade jag dels träna och dels eskalerade skräpmatsintaget lite grann. Har gått upp ca 10 kg i vikt på 2 år och det har satt sig på ‘fel’ ställen, magen och ansikte/hals. Är nu 187 cm och väger ca 80 kg vilket inte är övervikt men jag känner mig bra mycket tyngre än jag varit tidigare samt att folk har börjat säga att jag gått upp i vikt ordentligt. Jag har tänkt mig börja simträna 2-3 ggr i veckan samt hålla ner skräpmat och kolhydrater så gott det går. Tror du detta räcker för att må bättre både fysiskt och psykiskt? Tror du att min mage och, framför allt, dubbelhaka kommer försvinna? Borde jag även lägga in tyngre styrketräning eller räcker detta som förbränningmetod?

  4. Ulf G Bohlin permalink
    september 14, 2009

    Det var tufft att byta ståndpunkt så radikalt för att anpassa födan till mina kroppsbehov. Ångest, ångest..Nåväl, jag köper mitt kött från Gröna Gårdar och andra gårdshandlare som har fritt strövande boskap och “frigående” ägg.
    Många vilda djur blir ju tyvärr undanträngda på grund av befolkningsökningarna och (kolhydrat)odlingarna som följer i dess spår. Detta åsamkar dessa vilda djur svåra lidanden, sjukdomar, vettlös skyddsjakt eller plågsam svältdöd. Bara för att vi skall kunna servera ris, pasta och potatis till måltiderna. Transporter, oljekonsumtion och andra miljöeffekter skall vi inte bara tala om, när det gäller konventionellt odlingsjordbruk.
    Det är ju nästan “kotym” i naturen att ätas- eller bli uppäten. Det är bara på det planet och på den punkten vi har reviderat vår uppfattning: att vi inte bara har “ett val “. Våra kroppar mår tydligen inte bra och är inte byggda för större kolhydratintag.
    Tre ggr i veckan äter jag fet fisk. Jag äter mindre och mer närproducerat nu än när jag tillämpade veggie eller omnivar-tänket. LCHF-kosten ger större mättnadskänsla och mindre sug efter skräpmat och godis. De flesta lchf:are är motståndare till att fjättra djur och föda upp dem på odlad spannmål, soja och annan resurskrävande föda. Men vi anser oss rätteligen och av övertygelse vara “inbitna” predatorer och skall liksom alla andra rovdjur inte ställas till svars för våra kroppars behov av animaliskt fett/föda. Däremot bör vi se över hur vi aningslöst/medvetet behandlar våra vänner djuren, eftersom vi har ett samvete, empatiska känslor och en hjärna att tänka med.

  5. september 14, 2009

    Ja, och det är här jag tycker att vi bör mötas. Vi har olika åskter men det innebär ju inte att vi inte kan ha gemensamma ståndpunkter. Vi vill ju, som du påpekar, värna om djuren och naturen och vi vill ge våra kroppar det vi anser vara det bästa och vi vill må bra och vara friska. Det är lätt att bara hitta fel hos sina opponenter men det är minst lika viktigt att titta på de delar som man kan ta till sig. Kanske möts vi på halva vägen nån gång i framtiden?!

    Sen behöver det ju inte, bara för att jag förespråkar kålrötter och du smör, innebära att vi ska vara ovänner. Något som tyvärr verkar ha blivit sanning på vissa håll!

  6. september 14, 2009

    Hej Jimmy!
    Härligt att du gillar bloggen! Det finns inga kostfrågor jag inte gillar.

    Eftersom du är så ung finns det alla chanser att du kommer att hitta tillbaka till ditt gamla jag men det är alltid bra att skynda långsamt. Börja med simträningen och att dra ner på skräpmat och godis. Ät vanlig mat och se hur långt du kommer på det. Styrketräning är alltid bra som kompletterande träning men inget som ger en viktnedgång (eventuellt indirekt på lång sikt), däremot kanske en viktuppgång om du lägger på dig muskler men det är ju inget negativt. När det har gått ett halvår kan du utvärdera och se vad som hänt. Sen kan du ta vidare beslut om du behöver ändra mer på din kost och träning.

    Lycka till!

  7. Jimmy R permalink
    september 14, 2009

    Hej igen Åsa!

    Jag tänkte mest att du kanske inte tycker om att ge dietråd utanför din roll som yrkeskvinna.

    Hur som helst, tack för svar!

  8. september 14, 2009

    Är inte helt säker på att jag hänger med. Jag ger ju råd i egenskap av yrkeskvinna, eller?

    Varsågod för svar, hoppas att det gav nåt :)

  9. Jimmy R permalink
    september 14, 2009

    Jag menar, du får ju inte betalt för att svara på mina frågor. Något som du får i din roll som yrkeskvinna. Vissa har ju problem med att bli ‘utnyttjade’ på detta sätt.

    Kanske var lite luddig där :P

  10. september 14, 2009

    Åh, ingen fara. Jag svarar så gärna på frågor.

  11. Wille permalink
    september 15, 2009

    Hej,
    Kollade igenom näringsinnehållet på recepet och saknar helt B12 och D. Efter en tid (kan vara rätt lång) så borde det ju uppstå brist på B12. Borde det inte stå att man bör ta tillskott om man tänker äta denna typ av mat under längre tid? Vad händer om man äter D-vitaminfri mat under längre tid? Borde vi inte i stället öka på B12 och D-vitaminrik mat? Samma sak gäller det EPA och DHA. Saknas också här. Finns det ingen risk att vi får människor som riskerar att må dåligt psykiskt (och fysiskt) om dom inte får i sig tillräckligt av dessa näringsämnen?

  12. september 15, 2009

    Det stämmer bra att en helt vegetarisk kost saknar B12. Det kan man komma runt genom att äta fisk, ägg och mejeriprodukter. Äter man helvegetariskt/veganskt, dvs inga animalier alls behöver man däremot tillskott. Just det här receptet saknade mejeriprodukter vilka annars är en bra källa till D-vitamin. Bäst är dock att vistas ute varje dag, gärna i solen om den lyser, som idag :) EPA och DHA kan du hitta i fisk. Som med allt annat så är det viktigt att variera sin kost. Det här receptet är ett exempel på vegetarisk mat men det finns tusen andra exempel där både EPA, DHA, D-vitamin och B12 ingår.

  13. Wille permalink
    september 16, 2009

    Hej igen,
    Bra svar Åsa. Bara den sista meningen som jag inte köper, om man nu talar om vegetarisk mat? Ingår fisk, ägg och mejeriprodukter i vegetarisk mat så har du rätt. Kan vara bra att poängtera för de som av någon anledning vill äta vegetariskt. Visst är solen vår bästa D-vitaminkälla, när den står högst på himlen. Det tar ca 48 timmar för D-vitaminet att bildas och “krypa” in från huden. Tvättar man sig noga med tvål eller smörjer in sig så tar man bort D-vitaminet, vilket ju är vanligt. Ett sätt att drabbas av psykisk ohälsa borde vara att utesluta alla animaliska produkter, glömma tillskott och akta sig för solen, eller?

  14. september 16, 2009

    Du har rätt, det är lite snårigt att kategorisera vegetarisk kosthållning i olika grupper. Ofta säger man att man är vegetarian, vilket kan innefatta många olika kombinationer av intag av livsmedel.
    Laktovegetarian: äter mejeriprodukter
    Ovovegetarian: äter ägg
    Lakto-ovovegetarian äter ägg och mejeriprodukter
    Vegan: äter inga animalier, inte heller honung

    Sen finns det säkert fler kombinationer. Exempelvis de som äter fisk, de som enbart äter viltkött osv. Äter man regelbundet ur någon av de animaliska livsmedelgrupperna behöver man inte oroa sig för brister på B12.

    Jag tror inte att D-vitaminproduktionen i kroppen är avhängig av hygien. Men om du vill kan jag kika lite närmare på det. Huruvida psykisk ohälsa är beroende av vår kosthållning är en intressant fråga. Visst borde det vara så att det inverkar men det är nog en väldigt enkel förklaring och ett mycket mer komplext problem än så. Det är många som upplever sig friskare på en vegetarisk kost, exempelvis reumatiker.

  15. Wille permalink
    september 16, 2009

    Ser att det finns många varianter:-)
    Jag tror inte att kosten löser problem med psykisk ohälsa, men att bra kost kan göra att man får en stabilare grund att stå på. Jag tror även att ett stabilt blodsocker är viktigt, speciellt för hjärnan.

    Jag har läst att man enbart ska tvätta sig med vatten ang D-vitaminet. Här är texten:
    http://johannaskost.blogspot.com/2009/05/att-branna-sig.html
    I kommentarerna länkar Johanna till något ställe där uppgifterna kommer från.

  16. september 16, 2009

    Ser inga källor till det påståendet, tyvärr. Lovar att återkomma med ett mer uttömmande svar efter helgen.

    Ha det!

Leave a Reply

Note: You may use basic HTML in your comments. Your email address will not be published.

Subscribe to this comment feed via RSS