Choklad skyddade mot hjärtsjukdom
Flera tidningar skriver idag om den svenska studie där man funnit att en måttlig konsumtion av choklad skyddade personer som haft en hjärtinfarkt från att åter insjukna i hjärtsjukdom.
Ju mer choklad, desto bättre skydd, konstaterar alltså studien – som enligt Janszky är den första som visar på ett samband mellan chokladätande och hälsan hos personer som redan har haft en hjärtinfarkt.
Janszky understryker noga att studien är liten och att långt mycket mer forskning behövs i ämnet innan säkra slutsatser kan dras. Han är också mycket försiktig med de möjliga orsakerna till chokladens effekt – men säger ändå att choklad bland annat innehåller olika mineraler och antioxidanter.

Läs även andra bloggares åsikter om choklad, hjärtinfarkt